Friday, June 13, 2008

Provocerande?

Jag har tagit ledigt. Inga bidrag, ingen a-kassa, ingen ersättning. Jag har sparat mina egna pengar, från studiemedel och extrajobb. Jag har slitit hårt; arbetat och studerat samtidigt. Efter fyra års konstant studerande/arbetande/både ock samtidigt har jag beslutat att ta sommaren fri från liknande ansvar. Jag tackade nej till två erbjudanden om arbete över sommaren, två erbjudanden som båda var mycket roliga uppgifter. Det var säkert riktigt dumt av mig, när det gäller karriären, inte får man tacka nej till arbeten man skulle njuta av att utföra?

Men jag tog ledigt. Jag lever på mina egna sparade pengar och folk ifrågasätter mig?!?

"Varför det?" "Har du alltså inget jobb nu?" "Hur kan du tacka nej? Får man ens göra det?" "Hur får du pengar?"

Jag svarar tålmodigt att "Nej, jag har inget jobb i sommar men det betyder inte att jag inte vill ha det i höst." "Nej, jag är inte anmäld till Arbetsförmedlingen (Kompetensförmedlingen?)" "Nej, inga bidrag, jag har sparat pengar."

Varför är det så provocerande att vara ledig en sommar? Varför blir folk så upprörda över att jag "åtminstone inte anmält mig till a-kassan"? (Svaret är att jag inte vill luras. Är jag anmäld vill jag aktivt söka arbete, något jag inte vill göra denna sommar. Den ska vara min och bara min.)

Tycker du att jag är lat? Eller vill du också vara ledig tre långa härliga månader?

/yrsa, med omsprgen om en valp

6 comments:

Catarina said...

Du är klok, vettig, levande, närvarande. Klar du ska vara ledig hela sommaren - ja, så länge du vill! Ditt val, ditt ansvar, du har ju kämpat för det, och du är värd det.

Strunta i skitsnack och missundsamhet.

Men får du tid att komma förbi slottet med valpen så skulle jag bli jätteglad!

yrsa said...

Såklart catarina! Det har jag lovat!
Och tack för ditt stöd.

Jag ska dessutom bo alledeles inte så långt ifrån slottet hela juli, så då får du gärna stanna på en kopp kaffe på väg ut!

Vi höres och synes - snart!

Anonymous said...

Hej!
Först en fråga: vet de som frågar/ifrågasätter att du lever på sparade pengar? För den första, berättigade, rekationen är ju hur det funkar rent ekonomiskt. Om de däremot vet hur du löst det är det väl inte lika berättigat...

Så till svaret - om nu du, kloka, driftiga, kritiskt tänkande Sanna behöver svar från andra om dina egna beslut - NEJ det är inte att vara lat eller oansvarig om du till slut får vara ledig efter allt jobb! Särskilt inte om det inte innebär att nån annan får ta ansvar ekonomiskt.

Dessutom ansvarsfullt att ge Keo en trygg, stabil start i livet i stället för att lämna valpen ensam eller anlita hundvakter så här i början.

NJUT! (och ja, jag är jätteavundsjuk)
Puss

Anonymous said...

Även om vi inte ses så läser jag din finfina blogg:) Och det här måste jag bara kommentera... Självklart ska du ha sommarlov! Jag tror många är lite smått avundsjuka + att samhället inte uppmuntrar total ledighet. Man ska vara arbetare, arbetssökande eller sjukskriven. Sålänge man är med i jobbkarusellen är folk nöjda.

Håller med Hanna om Keo också (som förresten är urgullig!!). Det är något av det största man kan få va med om. Ta hand om och forma ett liv.

Ta vara på ledigheten och gör bara saker du har lust att göra!

Kramar

yrsa said...

Tack alla ni som står på min sida i denna fråga!

Skönt att få höra att någon tycker att man gör rätt, även om nu andra ifrågasätter.

(Och egentligen har ni ännu mer rätt: JAg borde inte behöva fråga er om jag får lov... ;) )

Anonymous said...

Du är så klok och härlig!

Det kan väl aldrig vara fel att vilja njuta av livet så mycket som möjligt! Det är ju det som det går ut på...

I övrigt ska du veta att jag blir lycklig av att läsa dina skriverier och av att se er lilla sötishund.