Wednesday, February 7, 2007

Nytt teckenspråk?

Vi sitter vid några bord i en bar. Vi blev ganska många till slut och har ställt samman några bord till ett långt. Jag studerar deras ansikten, pojkarna runt bordet. Egentligen borde jag inte kalla dem de, de flesta av dem är äldre än mig, eller jämnåriga. Några är ett par år yngre.

Men det är inte pojkar jag ska tala om, det är det teckenspråk de talar med varandra jag vill ägna en stunds reflektion. Födelsedagsbarnet vänder sig till någon vid bordet och säger något om det arbete han utfört vid sin dator under dagen. Han avslutar med att säga ”Det var bara att koppypejsta.” Jag är van, så jag vet vad han menar. Jag vet också att jag stavade ordet, eller orden som det egentligen är, fel. Rätt stavat ser det nya begreppet ut ”copy – paste”, som verb på svenska ”copy-pastea” och det betyder att man kopierar något på sin dator och klistrar in det någon annanstans. För mig som mest använder ordbehandlingsprogram handlar det om textredigering, men det går att använda lite överallt, i många program.

Men hur var det nu med tecknen? Jo, när pojken säger sitt koppypejsta rör hans fingrar på sig på ett säreget sätt. Han för sitt pekfinger i kors över tummen, som samtidigt drar sig mot mitten av handen. Jag har sett det förut, så jag vet att det inte är en tillfällighet. Pojken som nyss signalerat till sina vänner har vid ett tidigare tillfälle berättat för mig om hur han känt sig sliten i lederna på ena handen. Så stor del av hans arbete handlar om ”kontrollsäta”…och handen rörde sig. (Kontrollsäta skrivs egentligen ctrl Z, och är kortkommando för ”ångra senaste”.) Ja, för det rör sig om kortkommandon att utföra på ett tangentbord, för er som inte redan listat ut det.

Någon dag tidigare har min pojkvän berättat för mig om något som han läst i ett forum på Internet. Exakt hur han uttryckte sig kommer jag inte ihåg, men jag fastnade vid hans händer som när han pratade om vad folk SAGT rörde sig upp och ner i luften, tummar och pekfingrar tillsammans, som ett stiliserat pekfingervalsande på en skrivmaskin. Även denna gång förstod jag vad tecknen betydde: Någon hade SAGT något på ett forum, och för att illustrera att det var ett textligt uttalande skrev han i luften på ett tangentbord.

Att ny teknik och användandet av teknik påverkar vår sociala samvaro råder knappast någon tvekan om. Att vårt språk påverkas av våra dagligt utförda handlingar är heller inget nytt, stallet har sin vokabulär, restaurangbranschen sin, teatern talar med sina uttryck och spelutvecklarna med sina. Ja, för det är det de är, pojkarna runt det långa bordet på krogen denna fredagkväll. Och de talar med fingrar, uttalar ord ingen kunde ana för femtio år sedan.

No comments: