Thursday, November 22, 2012

Offentlig amning

Häromdagen fick jag nämligen anledning att fundera på "när" offentlig amning blir något annat än "här sitter jag och äter falafel för jag är lite hungrig". Svaret blev "när någon annan anser att det inte är samma sak". För mig är det ett problem eftersom jag då inte kan kontrollera när det händer. Så länge andra passerar och inte gör annat än noterar att "där sitter det nån och ammar" så är skillnaden mot falafeln inte så stor. Men när någon passerar och differentierar mellan falafelätande och ett barn som ammar händer något, GÖR detta något, med amningen som händelse; den flyttar in i fokus, den lyfts fram, den synliggörs. Och detta i sig är ett Janusansikte, som jag ser det. För i grunden är jag FÖR ett synliggörande av offentlig amning (eller, snarare ett "utsuddande" faktiskt). Så, HUR synliggör man amning SAMTIDIGT som man kontrollerar betraktarens reaktion? Det kan man inte! Man kan, genom att skyla sig, gömma sig, dra sig undan, vända ryggen till osv, be betraktaren att tolka och reagera överseende - men det går helt stick i stäv med synliggörandet! Man kan genom att ta plats, ta fokus, knäppa upp osv synliggöra och förstärka, poängtera, det självklara i en amning - men då får man också ta emot de betraktare som tar illa upp (vilket kan vara svårt för den enskilde, särskilt mitt i amningssituationen). Så hur gör man? Hur gör man? Hur synliggör och självklarliggör jag en offentlig amning samtidigt som jag vill slippa en viss sorts blickar, vill slippa att män byter parkbänk för att få en bättre titt, vill slippa bli avbruten av äldre damer som vill berätta hur vackert det är, vill slippa känna mig politisk när jag ammar på centralstationer, vill slippa göra ett "uttalande" varje gång mitt barn behöver äta? Hur synliggör jag en självklarhet, en naturlighet, samtidigt som jag helst inte vill att den ska märkas? VAR och NÄR börjar arbetet? (För jag har märkt att det kan vara väldigt svårt att amma och göra det arbetet samtidigt.) V

Vad jag är säker på är att antalet ammande (i vid bemärkelse!) är en del av arbetet, att antalet fungerande amningar är en nyckelfunktion, att antalet kvinnor som vågar be om hjälp är en ledtråd och framförallt att självförtroende i amningen är centralt!

No comments: