Tuesday, December 16, 2008

Att göra vad man inte vill

Det finns saker i livet som man bara måste göra. Fast man inte vill. Fast det kanske känns lite obehagligt att göra dem.

Ofta handlar det om saker man lovat någon att genomföra. Sällan måste vi göra något om den enda inblandade är vi själva. Jo, en del undersökningar, rannsakningar och analyser kan vara obehagliga att gå igenom och de berör oss själva främst.

Men om vi talar om de där andra sakerna en stund. Du lovade att organisera arkivet på jobbet, men du vill inte. Nu litar de andra på att du ska göra det. Innan jul, helst.

Hur ska man bäst hantera dessa obehagliga måsten, tycker du? De som växer och blir klumpar allteftersom man skjuter på dem? "Bara gör det" och strunta i resultatet?
Lägga ner mycket tid och energi, det är viktigt att göra sitt absolut bästa även när man själv inte är engagerad?
Strunta i dem?
Försöka slingra sig ur?

Jag har just fått tummen ur och gjort en sådan sak. Jag gjorde det långsamt och jag är inte helt nöjd med resultatet. Men jag gjorde det, på utsatt tid.

**********************************************************************************
Funderar över Björn Borgs reklam. Ni vet vilken jag menar.

Är det en härlig reklam? Ska jag vara lycklig att den visas? (Jo, lycklig att den inte stoppats!) Men känns den inte lite...falsk?

Missförstå mig inte. Jag skulle ge i princip vad som helst för att få leva i en värld där reklamen inte ens väckte en tanke. Där två manliga homosexuella präster vigs av kvinnliga präster "varje dag". Där det inte är "underbart" varje gång två kvinnor håller handen på en reklamaffisch, eller där man inte utgår ifrån att kärleksparet i sagan är en man, till biologin och egen identifikation, och en kvinna, till biologin och egen identifikation. I princip vad som helst.

Så för mig blir BB´s reklam snarare ytterligare en befästelse av fördomar om "normalt" och "onormalt", "rätt" och "fel". Genom att visa en bild av något som idag väcker stort motstånd i många läger, som får folk att höja så mycket på ögonbrynen, missar man målet. Grovt. Så grovt att det blir självmål, nästan.

Eller är reklamen ett steg mot att radera den knöligeht som finns runt dessa ämnen idag? Är reklamen ett gigantiskt steg mot en friare, skönare, rättvisare, tryggare värld? Det kan den vara. Att den kommer i juletid är också stort, det är den köpviktigaste tiden på året. Man kan få köpare av en sådan reklam, men man kan också förlora dem. Att våga riskera det, att lita så till sin köpbas (och nya köpbaser som väljer just denna produkt på grund av reklamens betydelser, meningar) är antingen högmod eller tecken på en enorm tillit. Kanske en tillit som jag själv borde känna när jag ser reklamen. Kanske borde jag inte bli misstänksam och tänka "hycklare"? Kanske borde jag bli enbart glad och omfamna detta steg mot en bättre värld?

Jag vet inte.

Det är en vacker reklamfilm. Musiken är underbar. Färgerna, deras ansikten, lyckan... Jag hoppas att mina eventuella barn får växa upp till en värld där ett bröllop alldeles självklart kan se ut såhär, inte bara i lagen utan även i folks sinnen, hjärtan och självklara föreställningar om världen!

No comments: