Saturday, July 7, 2012

Från tid till annan går på maskerad!

...utklädd som "amningsblogg" för en stund.

För jag har ett stort behov av att få prata amning en stund.

Kort och gott: jag är stolt över mig, min kropp, mitt barn och min omgivning - vi har i drygt 6 månader helammat. Under dryga halvåret har min kropp varit direkt livgivande (ok, räknar man graviditeten blir det mycket längre) åt en annan människa, en helt unik varelse, en egen individ vars enda näring har kommit från min kropp direkt till hans kropp, hud mot hud. Hurra! Så fiffigt det är konstruerat! Stor glädje!!

Min omgivning har stöttat oss, väntat på oss när vi panikammat på promenader, gett mig vatten att dricka, stängt av radioapparater och telefoner när koncentrationen varit bristfällig, med tålamod stått i ösregnet strax utanför bilresans startpunkt och väntat på att vi ska ha ammat färdigt. Tack till er alla som hjälpt oss under dessa månader! Hurra! Stor glädje!!

(ja, det har funnits dagar då det varit jobbigt, när pojken mest flamsat eller där luft i systemet gjort det nästintill omöjligt att äta en full måltid. någon gång har mjölkstockningen varit på väg, men vi har rett ut det tillsammans. tillsammans! vi fungerar redan som ett lag, jag och min son! hurra! stor glädje!!)

Min önskan är att kunna amma fritt i ett helt år, minst, sedan får BVC, andra mammor, "tyckare och tänkare" säga vad de vill. Jag vill inte trappa ner och amma endast kväll (och absolut inte sluta amma helt) av någon anledning alls, så varför ska jag? Det får mitt barn bestämma! Om min kropp kan och mitt barn vill ska det bli en stor glädje! Hurra!!

Tyvärr har jag under detta halvår vid några tillfällen valt att nästan "vifta bort" hur stor betydelse detta att amma har för mig. Det sker oftast när jag inte vill såra någon som av en eller flera anledningar inte kan eller vill amma helt eller delvis. Då tassar jag på tå och tonar ner min glädje. Här och nu, på denna maskeradbal för Från tid till annan, tänker jag inte tassa på någon tå - jag tänker sjunga ut min glädje över detta praktiska, perfekta, underbara, mysiga, fiffiga, pålitliga närhetsgivande och immunförsvarstärkande påhitt som en fungerande amning är! Hurra! Stor glädje!!

Jag vill också passa på att tacka de i min närhet som jag kunnat tala amning med på ett öppet, frispråkigt och förtroligt vis. Tack till dig på MVC som är en klippa i amningssamtalet! Tack till dig jag motionerar sporadiskt (låt det bli än mer regelbundet!!) med! Tack till er vi delade föräntan inför Det Nya Livet med vid föräldrautbildningen! Tack vovven för att du alltid gör oss sällskap! Tack mamma! Tack svärmor! Tack min finaste sambo!

Och sist, men störst av allt, större än Livet:

Tack, min son.

/yrsa

No comments: